리퍼블리케이션 교리 2014. 12. 25. 01:45

R. Scott Clark가 말하는 (Mosaic covenant의)Republication의 7가지 핵심 요점들


(Seven Short Points About Republication by R. Scott Clark)

                                                                 by 김원호(dent4834@hanmail.net)


1. 모세(옛)언약은 은혜 언약으로 집행되어지는 것이다.

The Mosaic (old) covenant was an administration of the covenant of grace.


2. 아담은 타락 전의 행위 언약에 대한 순종으로 말미암아 영광에 들어 갈 수 있었지만 타락한 후에는 오직 그리스도만이 죄 없이 나셨기에 언약의 진정한 의미를 감당할 수 있으셨다.

Adam would have entered into glory by virtue of his obedience to the prelapsarian covenant of works but after the fall only Christ was born sinless and able to meet the terms of that covenant.


3. 도덕법은 신성을 반영하며 창조 시에 처음 주어졌으며 후에는 시내산에서 임시적으로, 유형학적으로, 신정 정치의 이스라엘의 의미로서 다시 언급된다.

The moral law reflects the divine nature and was first given in creation and later re-stated in temporary, typological, theocratic, Israelite, terms at Sinai.


4. 행위 언약은 시내산에서 다음과 같은 목적으로 다시 공포된다.

The covenant of works was republished at Sinai in order to:


a. 이스라엘(우리도 마찬가지로)의 죄와 궁핍함이 얼마나 큰지를 보여줌으로서 그들이(우리도) 구세주를 필요로 하게 함으로서 그들을(우리도)(몽학선생의 역할을 통하여)그리스도께 향하게 한다.


Teach the Israelites (and us) the greatness of their (and our) sin and misery and thereby to show them (and us) their (and our) need for the Savior and thus to point them (and us) to Christ (pedagogical use)



b. (모세언약은) 이스라엘의 시민 생활의 규범이되면서 또한 이스라엘의 신정 정치의 종료 후에도 규범적 시민 생활을 하게 끔 한다.

Serve, in both tables, as the norm for Israelite civil life and to serve, in the second table, a the norm civil life after the expiration of the Israelite theocracy (civil use).



c.도덕법의 요점이 되는 이상 이스라엘과 새 언약 안에 있는 그리스도인에게 도덕적 규범으로서의 역할을 한다.


Serve, insofar as it is a summary of the moral law, as the moral norm for the Israelites and new covenant Christians (normative use)


5. 옛 언약은 법적인 의미로 표현이 된다. 말하자면 구약에서는 이스라엘이 땅에서 영속하는 것과 국가적인 상태를 유지하는 것은 율법에 순종하느냐에 달려있는 것이고 그들이 (가나안)땅에서 쫓겨나고 국가로서의 상태를 상실하게 되는 것은 율법에 순종하지 않았기 때문이다. 그러나 이스라엘이, 모세가 산에서 내려오기도 전에 언약을 깨뜨렸고 하나님의 법을 반복적으로 거역하였음에도, 아직 땅에 남아 있으면서 국가의 상태가 유지될 수 있었던 것은 은혜에 의한 것이라고 하지 않을 수 없다.

 The old covenant was expressed in legal terms, to wit, there are places in the OT that say that Israelite tenure in the land and national status was conditioned upon their obedience to the law and that the reason for their expulsion from the land and loss of national status was disobedience to the law. Inasmuch, however, as Israel broke the covenant before Moses descended the mountain and disobeyed God’s law repeatedly and yet remained in the land and retained their national status for as long as they did, it must have been by grace.


6.  옛 언약에서는 유형학적인 것과 교육학적인 것, 두가지가 동시에 일어난다. 

유형학적으로는 행위 언약에 의한 법적인 (비록 엄격히 법적이지는 않지만) 통치 형태로 나타나고, 교육적인 면에서는 은혜 언약의 통치 형태로서 죄인이 그리스도를 믿음으로만 의롭게 되고 구원을 얻는다는 것이다.

 In the old covenant two things were happening simultaneously: a typological, pedagogical, formally legal (but not strictly legal) administration of the covenant of works (see #4 above) and an administration of the covenant of grace in which sinners were justified and saved by grace alone, through faith alone in Christ alone.


7. 새 언약으로서의 율법은, 이스라엘을 넘어서 또 다른  면에서 유형학적 형태로(예를 들어 땅에서의 영속이나 토요일의 안식과 같이) 영속적으로 모든 사람들에게 보편적인 규범이 된다.


In the new covenant that law, in both tables, stripped of its Israelite, typological features (e.g., land tenure, saturday sabbath), remains as a perpetual, universal norm for all humans.

(출처)http://heidelblog.net/2014/08/seven-short-points-about-republication/

posted by Wonho Kim
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